Veelgestelde vragen

Heb ik recht op huurtoeslag?

U kunt dit nagaan op de website van de belastingdienst www.toeslagen.nl. Hier vindt u regelgeving en een gelegenheid om een proefberekening te maken. Voor vragen kunt u ook contact opnemen met de woonconsulent.

Hoe kom ik voor een woning in aanmerking?

Al onze woningen worden geadverteerd op Woning in Zicht, dit is een advertentiesite voor huurwoningen in de regio. U dient zich digitaal in te schrijven op de website www.woninginzicht.nl. Regels voor inschrijving, toewijzing en voorrang vindt u ook op deze website. Verschillende corporaties uit de regio bieden hun woning via deze site aan.

Wanneer de urgentiecommissie in uitzonderlijke situaties bepaalt dat iemand met voorrang een woning nodig heeft, of de gemeente ons de opdracht geeft een vluchteling te huisvesten, dan ziet u deze woning niet op Woning in Zicht.

Ik zoek met spoed een woning

Ook als u met spoed een woning zoekt zult u in het aanbod op Woning in Zicht moeten reageren. Als u een korte inschrijftijd heeft kunt u het beste op woningen reageren die worden toegewezen aan de eerste reageerder. Woningen worden om 19.00 uur op de website geplaatst, degene die dan het eerste reageert, krijgt in principe de woning aangeboden.

Ook de woningen in het lotingmodel zijn mogelijk interessant. Daarnaast worden er woningen op inschrijftijd toebedeeld.

Op Woning in Zicht leest u regelgeving voor urgentie. Dit is mogelijk in zeer uitzonderlijke situaties die niet door uw eigen toedoen veroorzaakt zijn.

Wanneer er sprake is van een echtscheiding en u de zorgplicht voor minderjarige kinderen heeft, krijgt u mogelijk extra inschrijfduur waardoor u sneller een woning kunt vinden.

Woningzoekenden met een lichamelijke beperking die momenteel niet passend wonen kunnen mogelijk in aanmerking komen voor een verhuisverklaring van de gemeente. Als deze afgegeven wordt, moet deze toegevoegd worden aan uw inschrijving.

Wanneer u intensieve zorg thuis ontvangt kunt u mogelijk ook voorrang krijgen.

Heeft u vragen of hulp nodig, neemt u dan even contact op met onze woonconsulent.

Ik heb een woning met zorg nodig, hoe regel ik dit?

U kunt in iedere woning thuiszorg ontvangen. Hiervoor neemt u contact op met een thuiszorgorganisatie. In onze toegankelijke woningen nabij het zorgcentrum biedt Zorgstichting ’t Heem veelal thuiszorg.

Is uw huidige woning in verband met lichamelijke beperkingen niet meer geschikt dan kunt u een verhuisverklaring aanvragen bij uw gemeente. Deze verklaring moet zo spoedig mogelijk toegevoegd worden aan uw inschrijving bij Woning in Zicht. Hiervoor neemt u contact op met de woonconsulent. Met deze toevoeging aan uw inschrijving heeft u voorrang op 0-tredenwoningen.

Wat moet ik doen om bij Woning in Zicht ingeschreven te staan?

Een inschrijving bij Woning in Zicht regelt u door op www.woninginzicht.nl een inschrijving aan te maken. Hiervoor heeft u nodig:

-          Persoonlijke gegevens

-          Emailadres

-          Bankrekeningnummer

U betaalt hiervoor inschrijfkosten en jaarlijkse verlengingskosten. U wordt automatisch uitgeschreven als:

- u een woning accepteert via Woning in Zicht

- u de verlengingskosten niet betaalt

- bij overlijden de overlijdensakte wordt overlegd

- u een verzoek tot uitschrijving doet voorzien van een kopie van uw identiteitsbewijs

Hoe meld ik een reparatieverzoek?

Is er iets kapot in uw woning dan kunt u met ons overleggen of wij dit voor u oplossen. Het besluit “kleine herstellingen” regelt welke problemen wij voor u oplossen en waar u zelf verantwoordelijk voor bent.

U kunt een technisch probleem digitaal melden. Heeft u liever persoonlijk contact, neem dan telefonisch contact met ons op 013-5229200. U kunt ook voor de middag bij ons langs komen op kantoor.

Gaat er in uw woning iets kapot door uw nalatigheid of met opzet, dan bent u zelf verantwoordelijk voor de kosten. Wij kunnen het voor u oplossen maar u betaalt zelf de rekening.

Heeft u buiten kantoortijden een spoedmelding die niet tot de volgende werkdag kan wachten, belt u dan naar ons kantoor 013-5229200. U krijgt dan een antwoordapparaat waar u de vervolgstappen kunt horen.

Wanneer u een storing heeft aan uw CV-installatie kunt u te allen tijde rechtstreeks bellen met de firma Kemkens via telefoonnummer 088-5050310.

Ik wil verhuizen naar een andere woning

Wanneer u naar een andere huurwoning wilt verhuizen zoekt u op het woningaanbod binnen Woning in Zicht. Hiervoor moet u ingeschreven staan.

Wilt u naar een andere regio verhuizen dan is het verstandig te onderzoeken waar u zich dan in moet schrijven.

Kent u iemand met wie u van woning wilt ruilen dan kunt u dit aanvragen door het formulier woningruil in te vullen. Uitleg hierover en het formulier vindt u op de pagina woningruil.

Ik wil veranderingen aanbrengen in mijn woning mag dat?

Voor veranderingen die gemakkelijk en zonder noemenswaardige kosten ongedaan kunnen worden gemaakt is geen toestemming nodig. In andere gevallen is het noodzakelijk dat u een verzoek bij ons indient voor de aanpassing. Het aanvraagformulier en verdere uitleg vindt u op de pagina zelf klussen.

Hoe beëindig ik de huurovereenkomst?

Als u de huurovereenkomst wilt opzeggen, vult u hiertoe het huuropzeggingsformulier in (zie pagina Verhuizen). U kunt de huurovereenkomst op iedere werkdag opzeggen.

De huurovereenkomst eindigt één maand nadat wij uw opzegging hebben ontvangen.

Als u langer de tijd nodig heeft om de woning te ontruimen, kunt u dit bij de opzegging aangeven zodat u de woning langer kunt huren. Het huuropzeggingsformulier kunt u mailen, opsturen of persoonlijk afgeven op ons kantoor.

Bij overlijden van de huurder kan een gemachtigde de huuropzegging indienen. Houdt u er dan rekening mee dat u eveneens de overlijdensakte toevoegt aan de opzegging.

Hoe moet ik mijn huurwoning opleveren op de einddatum van de huurovereenkomst?

Als u de huurovereenkomst opzegt, krijgt u een brief met bijbehorende folder Het beëindigen van de huur bij ’t Heem, waarin de einddatum van de huurovereenkomst wordt bevestigd en eveneens een eerste inspectie wordt weergegeven.

De eerste inspectie vindt kort na de opzegging plaats. De opzichter komt dan naar uw woning om aan te geven welke werkzaamheden u moet verrichten alvorens u de sleutels inlevert. Deze afspraken legt de opzichter met u vast. Ook ontvangt u een overnameformulier. Indien er tijdig een nieuwe huurder bekend is, kunt u overnames hierop vastleggen.

Op de laatste huurdag komt de opzichter opnieuw naar uw woning zodat u de sleutels aan hem kunt overhandigen en u van de verantwoordelijkheden van de woning af bent. Ook worden dan de meterstanden opgenomen. U bent zelf verantwoordelijk voor het doorgeven van deze meterstanden aan uw energieleverancier en Brabant Water.

De opzichter beoordeelt of u de werkzaamheden correct heeft uitgevoerd. Mocht u afzien van bepaalde werkzaamheden, krijgt u hiervoor van ons een rekening.